~*¤ô§ô¤*~ شباب برشوم ~*¤ô§ô¤*~
اهلا بكم زوارنا الكرام تشرفنا بزيارتكم ونتمنى التفاعل منكم
اهلا بكم زوارنا الكرام تشرفنا بزيارتكم ونتمنى التفاعل منكم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

شباب برشوم

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

مصلحتك في عنوستك

Zico Ali
اشرف شحات
محمد يوسف البدوى
amr ezzat
mohamed magdy
9 مشترك
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
mohamed magdy
عضو
عضو
mohamed magdy

المساهمات : 7
السن : 32
العنوان : برشوم الكبري
الابراج : السرطان
المزاج : دنيا ما تستاهلش انك تعكره
الهوايه : اعلام انجليش

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 07, 2010 12:10 pm

اولا ازيكم يا بنات عاملين ايه يارب تكونوا بصحه وبخير يارب اكيد انتو بتقولوا دلوقتي ايه العبط ده ده مش عاوزنا نتجوز ولا ايه لا طبعا مش للدرجه دي ده انا والله بحبكم كلكم ونفسي كل البنات تتجوز وربنا يرزقكم بابن الحلال اللي يسعدكم ويهنيكم يارب. طبعا هتقولوا امين من غير ما اقولكم قولوا ... بس انا عاوز اقولكم ان هل الجواز ده شئ لازم نعيشه وخلاص الحقيقه انه لا لا لا لازم تعرفي ايه هدفك من الجواز وازاي تختاري زوجك ياما ناس بجد اتجوزوا ودلوقتي نادمانيين جدا انهم اتجوزوا القصه مش فستان ودي جي وشويه رقص وخلصت لا وبعدين لما تتدخلي تشوفي تعامل من زوجك زي الطين تندمي علي اللي لبسك الفستان وعلي اللي جاب الدي جي واللي خلاكي ترقصي وساعتها لازم تستحملي زوجك هو اللي هيبقي في ايده المفتاح لازم تجبري انك تتعاملي كده وده عمر مش يوم ولا يومين شفتي ان الموضوع صعب ازاي لازم تبصي شويه لقدام اصل بصي انتي كده كده هتتجوزي بكره السنه الجايه بعد خمس سنين بس المهم انك تتجوزي فعلا حد بيحبك حب مخلص هو عارف معناه وخاصه ان معظم الشباب دلوقتي بيتسلوا بمشاعر البشر حتي اصاحبهم الاولاد يبقي مش هيتسلوا بمشاعر البنات لازم يكون مخلص مع انسان متدين جدا وهو ده الاساس وسيبيكي خالص من كلام الناس دي لسه ما اتجوزتشي ليه يا اختي ياتري في ايه ده مفيش حد راضي يروحلها الكلام ده كله ارميه ورا دهرك عارفه ليه لان اكيد لما يخلصوا كلام عليكي لفتره قصيره هيكلموا بقيه اليوم عن التانيه اللي اتجوزت بدري او دلوقتي وجوزها مطلع عينيها ويبداو يحكوا علي المشاكل الللي بينهم .. طيب يا عم انا عرفت ان الموضوع صعب ولازم اتاني في الاختيار حتي لو هتجوز بعد عشر سنين اعمل ايه يعني علشان ابقي متانيه ؟..
هاقولك بصي اولا اوعي اوعي اوعي تدوري انتي علي الحب لا خلي الحب هو اللي يجيلك لغايه عندك ويكون حب مخلص غرضه الجواز مش شويه تسليه في الموبايل ودي مشكله كبيره طب ولما ييجي الحب اللي الغرض منه الجواز اعمل ايه ؟.. ساعتها ياختي هتكوني مش متعلقه بحد فهتختاري بدون ادني ضغوط وهتفكري بعقل ناضج طيب واختار ازاي ؟ بصي في بنات بتختار زوجها علي جماله والله وصدقوني عن تجارب شفتها هتندم اخر ندم هتفضل طوول الوقت في شك ياتري قابل مين ف الشغل ياتري راكب جمب مين ياتري مين سلم عليه ياتري مين بيبصله واقذر حاجه الشك بيتعب صاحبه جدا لدرجه انه ممكن ينهار نفسيا ولعلمك طالما الموضوع اتبني من الاول علي جمال اكيد مش انتي اجمل انسانه ولا هو اذن هيبقي في تغيير طال الوقت او قصر هيغير لان الجمال ده شئ جديد لما نتعود عليه خلاص هيحب يغير وخدي بالك ان الراجل لو اتعود علي مراته ومل منها وزهق من تكرار رؤيتها بنفس الصوره ما هو وهي اختاروا بعض علي الجمال الكفه يا خايبه هتبقي في صالحه لانه ممكن يغيرها انما انتي هتغيريه لا هتفضلي مستحمله وشاربه النكد .. وفي بنات تانيه بتختار زوجها علي فلوسه لا والله وعلي ايدي بردو والله ليذلك بفلوسه بردو طال الوقت او قصر في اول اختلاف في الرأي هيذلك بفلوسه ودي حاجه صعبه جدااا .. بص باه انت كده عقدتنا طب يا عم نختار ازاي ؟ لازم تختاريه علي اساس دينه لاسباب كتير لانه اكيد لما يكون متدين بجد هتكوني انتي كمان تدينتي الحاجه التانيه انه هيختارك علي اساس صح مش علي اساس شكلك لان الراجل اللي اختار علي اساس الشكل يادوب سنه ويتعود علي شكلك ويبدا باه نخوه الرجوله عنده تظهر يضربك مره يهينك مره علشان يحس انه راجل اما المتدين ده هيختارك علي اساس فطرتك وروحك واسلوبك ودوول عمرهم ما هيتغيره اذن عمر وجهه نظره اللي خدها عنك علي اساس الحاجات الثابته دي ما هتتغير وهيفضل يخلصك طوووول عمره وكفايه انه هايعملك بما يرضي الله ورسوله .. بجد موضوع الجواز ده صعب شويه مش عاوز اقولك انه زي ما بيقول البعض زي البطيخه لا ولا حاجه مكشوفه نتيجتها للجميع لا طبعا الحقيقه ان انتي اللي لو اختارتي صح النتيجه هتبقي متوقعه واوعي واوعي واوعي تجازفي بمستقبلك وتختاري حد علي اساس المجماله او كلام الناس او او او واوعي كمان تختاري حد انتي مش بتحبيه لان الحب هو عجل الحياه الزوجيه بجد ويكفي الجمله دي لازم تكوني بتحبيه بس حب من النوع اللي احنا اتفقنا عليه حب علي اساس مخلص ويكون هو اللي جايلك علي اساس جواز مش انتي اللي تروحيله و مش يكون علي اساس تسليه .. طيب ياعم فهمنا ايه المصلحه في العنوسه؟ المصلحه انك انتي دلوقتي مرتاحه وعقلك بينضج يديكي الفرصه انك تختاري صح وبعدين لو ربنا هيرزقك بحد مش كويس يبقي انتي دلوقتي عايشه ايام حلوه ومرتاحه ولو ربنا هيرزقك بحد كويس يبقي انتي مش خسرتي حاجه اديكي مرتاحه ومبسوطه حتي لو مش مرتاحه ربنا هيبقي ساعتها مقدرلك انك تعيشي الفتره دي كده .. واوعي تنسي اللي بيستعجل بي ايه بي ايه بيتكعبل .. يالا معلش صدعتكم وكل سنه وانتوا طيبين ..
amr ezzat
المراقب العام
المراقب العام
amr ezzat

المساهمات : 4351
الابراج : الجدي
المزاج : متفائل
الهوايه : يوووووووووووه كتير اوى

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 07, 2010 12:48 pm

ياسلام عليك يامحمد

ده انت عندك خبرة كويسة اهو

قولى بقى انت اتجوزت قبل كده
https://www.facebook.com/amrnasry
محمد يوسف البدوى
مشرف
مشرف
محمد يوسف البدوى

المساهمات : 2244
العنوان : اكيد فى برشوم
المزاج : مش تمام
الهوايه : طالب فى كلية السياحة والفنادق

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 07, 2010 9:57 pm

يا سلام يا محمد اسمعوا كلام محمد يا بنات هو اصله كان شغال خاطبة كل حاجة يقول على ايدى هههههههههههه
بجد موضوع حلو يا محمد وانا معاك ان مش بحب جواز البنات الصغيرين برضو بس الخطا الاكبر بيرجع الى الاهل لانهم اذا بنتهم خدت الدبلوم بيبقوا عاوزين يتخلصوا منها وبيجوزها لاى واحد وخلاص وانا برضو عارف قصة بنت تزوجت بسن صغيرة وطلع عنيها فى الجواز ولحد الآن لسه مأثر عليها الجوازة دى لان اهلها غصبوا عليها وعلى رايك كده كده هتتجوز وشكرا
اشرف شحات
برشومى متقدم
اشرف شحات

المساهمات : 504
السن : 50
العنوان : برشوم
الابراج : العقرب
المزاج : الحمد لله

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 07, 2010 11:52 pm

موضوع مهم ياشباب . حكاية جواز البنات بدري ممكن نعمل منه موضوع يكون عنوانه ( قول رايك)
اشرف شحات
برشومى متقدم
اشرف شحات

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: قول رايك فى الزواج المبكر للبنات   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 07, 2010 11:57 pm

يالا ياجماعة ورونا الهمة عايزين نعمل توعية حلوة للبنات , والذى عنده حكاية حلوة عن الموضوع ينزلها لينا
Zico Ali
المدير
المدير
Zico Ali

المساهمات : 4364
السن : 36
الابراج : الحمل
المزاج : الحمد لله 100فل
الهوايه : النفس تجذع ان تكون فقيره , والفقر خير من غنى يطغيها وغنى النفوس هو الكفاف فان أبت فجميع مافى الارض لا يكفيها .......

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 08, 2010 12:42 am

حلو اوى الموضوع يا محمد تسلم افكارك
انا مش مع ان البنت تتجوز وهى صغيره لان حاجات كتير هتبقى تايه عنها
خصوصا انها داخله على حياه جديده لا تعى منها اى شئ
متعرفش يعنى ايه تتنقل من بيت ابوها وتعيش ف بيت تانى يبقى بيتها وكل حاجه ليها
دا غير ان لو جابت اطفال ف الوقت ده بردو هتبقى الخبره قليله ف هيبقى ناتج كل ده
قد يكون موفق او غير
دا غير المشاكل اللى ممكن تواجها بينها وبين جوزها
وبدل ما تفكر انها تحلها بينها وبينه ف هى تلاقائى بتروح لاهلها والزوج يفجأ
انه بيحل الموضوع مع اهلها ومش معاها هى
واكيد هيبقى ما اكتر المشاكل اللى من النوع ده
كل دا طبعا ناتج عن ان الفكر لسا صغيره والخبره ف تدبير الامور قليله

عدل سابقا من قبل Zico Ali في الأحد سبتمبر 12, 2010 4:04 am عدل 1 مرات
amr ezzat
المراقب العام
المراقب العام
amr ezzat

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 08, 2010 1:45 am

كويس الموضوع واشكرك على الفكرة يامحمد يامجدى

انا بجد والله ببقى هاتجنن لما اسمع ان واحدة اتخطبت وهاتجوز وهيا لسه عندها
14 سنة ودى والله حصلت كذا مرة بس مش هينفع اقول اسامى

المهم اللى مدايقنى انى كل مافكر مثلا فى جيل معين واقول لنفسى
انا عروستى هتكون من الجيل ده
افاجىء ان واحد فيهم اتخطبت اعرف انه استحالة هيفضلى منهم حاجة

بس بقى من ناحية الجد بقى

لازم بجد والله يبقى فيه توعية من رجال الدين خاصة
لان لما حد متدين مثلا هاتكون النصيحة غالية عند الناس ولو شوية
غير لما اى حد ينصح كده

ولازم كل واحد يبدأ بنفسه وبكل اقاربه
انصحهم حتى لو هاتكون فيها مشاكل بس مجرد انك تنصحهم
دى هاتبقى مفيدة بحيث لو الجواز تم وحصلت مشكلة ولا حاجة
هايعرفوا انك كنت على حق وهيتجنبوا الحكاية دى خالص بعد كده

عدل سابقا من قبل amr ezzat في الأربعاء سبتمبر 08, 2010 12:24 pm عدل 1 مرات
محمد يوسف البدوى
مشرف
مشرف
محمد يوسف البدوى

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 08, 2010 1:50 am

موضوع جميل وسبق واتكلمنا فيه وانا ما زلت عند رايى
انا مش مع الزواج المبكر للبنات لان البنت بتكون لسه مراهقة ومتهيالى متقدرش تمشى بيتها صح وبعدين ازاى بنت تكون عندها 18 سنة تبقى ست بيت وكمان معاها اطفال ومش هتعرف تتفاهم مع زوجها ولا اهل زوجها خصوصا حماتها ,انا من راي البنت تتجوز فى حدود 21 سنة كويس اوى
عاشق برشوم
مشرف
مشرف
عاشق برشوم

المساهمات : 136

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 08, 2010 4:18 am

ايه يا محمد يا يوسف احنا عاوزين نجوز هههههههههه 21 سنة ايه
فتاكات
مشرف
مشرف
فتاكات

المساهمات : 1213

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 08, 2010 4:44 am

المشكله ان البنت بيكون تفكيرها مقتصر على دبله وفستان وفرح
وبعد ده كله ميخلص تتفاجئ بمسؤليه كبيره زوج وبيت وأولاد
وطبعا تبدأ المشاكل علشان هى ده كله مكنش فى دماغها
غير انها مش بتكون لسه كونت شخصيه ليها وياعالم
الشخص الى هيجوزها هيعاملها ازاى
انا الحمد لله اهلى تفكيرهم كويس ومفيش عندنا جواز فى سن صغير
والدليل انى لسه معاكم لحد دلوقتى
الى بيغظنى بقى انى القى بنت مفعوصه فى اعدادى مثلا وبتجوز
وده طبعا يخلى كل البنات تغير ويعملو زيها ومع اول عريس وأقلب
وبقت البنت وخصوصا فى برشوم لما توصل مثلا 21سنه كده يبقى عنست
انا بس عايزه الآهالى يراعو ربنا فى الى بيعملوه فى بناتهم والله اعرف بنات كتير
مطلقين ومعاهم اطفال وهما لسه صغيرين
وكمان الى زى لما يشوف بنت عندها 15سنه بتتجوز تعمل ايهمصلحتك في عنوستك 134846
someone
عضو مميز
عضو مميز
someone

المساهمات : 2329
العنوان : some where in barshomian united kingdom
المزاج : مع نفسي

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 08, 2010 7:57 am

كلامك جميل ومقنع يا محمد .
someone
عضو مميز
عضو مميز
someone

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 08, 2010 8:24 am

مصلحتك في عنوستك 483890 حلوة "ومع اول عريس وأقلب" دي .

أنا رأيي ان عقلية البنت وطبيعتها هي اللي هتحدد إذا كانت تقدر تشيل
مسؤلية بيت وللا لأ
مش موضوع سن ..... يعني ممكن بنت سنها صغير بس تقدر تشيل المسؤلية
يبقى تتجوز صغيرة أحسن
والرك ع الأهل والأم بالذات ف الموضوع ده .
amr ezzat
المراقب العام
المراقب العام
amr ezzat

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 08, 2010 12:32 pm

اشرف شحات
برشومى متقدم
اشرف شحات

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 08, 2010 5:22 pm

كلام جميل ياعمرو .كله عقلانية ...... واحب اطرح سؤال للاعضاء
س- هل السبب في الزواج المبكر شغف البنات أم تخفيف حمل عن الاسرة أم خوفمن العنوسة ؟
محمد يوسف البدوى
مشرف
مشرف
محمد يوسف البدوى

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 08, 2010 5:30 pm

السبب فى الجواز اول حاجة الاهل لو البنت مثلا خدت الدبلوم بيبقوا عاوز يتخلصوا منها باى طريقة مش عارف ليه قال يعنى اما يجوزوها يبقوا كده زاحو هم كبير طب ممكن بتصرفك ده تجيب مشاكل كبيرة لبنتك وليك
اشرف شحات
برشومى متقدم
اشرف شحات

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالخميس سبتمبر 09, 2010 1:04 am

كلامك تمام يا محمد بس مافيش بنت بتتزوج غصب عنها ... بمعنى ان البنات عايزة كده
فتاكات
مشرف
مشرف
فتاكات

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالخميس سبتمبر 09, 2010 3:15 am

فى الزمن الى احنا فيه لازم كل اب يفكر انه يجوز بنته
لانه شايل همها وعايز يطمن عليها بس مش معنى كده
انه يرميها لاى حد وخلاص
وكمان دلوقتى ماشاءالله البنت بتكون عارفه كل حاجه فى الحياه
من وهى فى اعدادى وخصوصا فى بلدنا بيعتبروها عروسه
انا افتكر لما كنت فى اعدادى كنت بتعامل على انى طفله
وحتى فى ثانوى كانو يقلولى دايما انت لسه بدرى عليكى فى الجواز
لكن طبعا الايه اتلقبت دلوقتى
Zico Ali
المدير
المدير
Zico Ali

المساهمات : 4364
السن : 36
الابراج : الحمل
المزاج : الحمد لله 100فل
الهوايه : النفس تجذع ان تكون فقيره , والفقر خير من غنى يطغيها وغنى النفوس هو الكفاف فان أبت فجميع مافى الارض لا يكفيها .......

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالخميس سبتمبر 09, 2010 4:26 am

اقتباس :
كلامك تمام يا محمد بس مافيش بنت بتتزوج غصب عنها ... بمعنى ان البنات عايزة كده

بايدك وبشده يا استاز اشرف

محمد يوسف البدوى
مشرف
مشرف
محمد يوسف البدوى

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالخميس سبتمبر 09, 2010 12:16 pm

ماشى يا استاذ اشرف بس البنت لما اهلها بيزنوا على ودنها فبتوافق لكن يا استاذ اشرف لسه بجد فى بنات اهلها بيغصبو عليها وده كلام اكديد وانا مستغرب اوى
اشرف شحات
برشومى متقدم
اشرف شحات

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالخميس سبتمبر 09, 2010 11:46 pm

اكيد البنات دول على درجة قليلة من التعليم والثقافة وعمرهم ما هيطلعوا جيل متعلم ..
محمد يوسف البدوى
مشرف
مشرف
محمد يوسف البدوى

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالجمعة سبتمبر 10, 2010 5:12 am

يا استاذ اشرف هم متعلمين واهلم كويسين بس دماغهم ناشفة وفيها افكار غريبة شويتين مثل زواج القرايب والعيلات والكلام ده
اشرف شحات
برشومى متقدم
اشرف شحات

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالسبت سبتمبر 11, 2010 1:19 am

الاراء الناشفة من الاهل اكيد نابعة من قلة وعى بالدين والعلم ........وما تنساش ان جواز الاقارب كله مشاكل ......
..... وربنا يهدى الجميع .....
skiesofthemiddle
عضو مميز
عضو مميز
skiesofthemiddle

المساهمات : 908

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالسبت سبتمبر 11, 2010 3:36 am

هقولكم على حاجة ما ينفعش يبقى فى حاجة أصلآ أسمها جواز فى سن صغير ولا زم كمان يبقى فى قانون بيمنع دا لأنى بيبقى فى بنات سنهم لسه صغير ومش بيكتبوا سنهم الحقيقى فى قسيمة الجواز ونفاجئ بعد جوازها ب5 أو 6 سنين وبعد ما جابت أولاد كمان أنها بتكتب كتابها من أول وجديد
نفسى أعرف الدين بتاعنا محلل دا والجواز سليم ولا الجواز من البداية باطل
وفى فعلآ بنات عقليتهم متفتحة جدآ وبيقدروا يشيلوا المسئولية بس أكيد بيبقى فى حد معاها بيعرفها الطريق الصح أنما ما تقدرش تشيل مسئولية بيت الجواز دا مسئولية كبيرة أوى
وفى أهالى بناتهم بيبقوا ممتازين فى الدراسة وجايبين مجموع يدخلهم ثانوى ويحولوا فجأة لدبلوم طيب ليه علشان تاخد الدبلوم وتتجوز طيب ليه نضيع مستقبلها والمفاجأة إنى هى كمان بتبقى عاوزة كدا
مش بتفكر لا فى دراسة ولا فى مستقبل بتفكر فى إنى هى هاتلبس فستان أبيض ويتعملها فرح وهايبقى عندها شقة بتاعتها لوحدها بس بجد مش بتبقى عارفة يعنى إيه جواز
وأكيد الأهل بتبقى عاوزة مصلحة بناتها بس فى الصالح مش يجوزوها لأى حد وخلاص ويقولوا جواز البنات سترة طيب ما أحنا عارفين إنى جواز البنات سترة بس مش نرميهم لأى حد وكمان فى بنات بتبقى بتدرس فى الجامعة وبتسيب الجامعة علشان هاتتجوز أكيد هى مش هاتعمل كدا لوحدها أكيد اهلها عارفين دا كويس دا إن ماكنش هما اللى متفقين على كدا وأكيد هما اللى مقررين لأنى البنت فى النهاية لازم بتعمل على طاعة الوالدين حتى لو هى شايفة إنى دا غلط مش هاتقدر تقول أى حاجة لأنى مسيرها فى إيد أهلها
محمد يوسف البدوى
مشرف
مشرف
محمد يوسف البدوى

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالسبت سبتمبر 11, 2010 12:17 pm

كلامك خطير يا سكاى بس يعنى ايه بيكتبوا سن مزرو وبعد 5 سنين بيكتبوا كتب الكتاب بعد ما خلفت تصدق فكرة حلوة يعنى زى اوروبا وامريكا
اشرف شحات
برشومى متقدم
اشرف شحات

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالسبت سبتمبر 11, 2010 11:58 pm

كلامك كله مظبوط يا سكاى , وعلى فكرة الجواز صحيح شرعا وكتب الكتاب بعدها بكام سنة بيكون علشان حفظ الحقوق امام الحكومة فقط . لكن هسالك سؤال هم بيسجلوا اولادهم في الصحة ازاي بدون قسيمة زواج؟؟؟
فتاكات
مشرف
مشرف
فتاكات

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأحد سبتمبر 12, 2010 12:53 am

انا بصراحه معرفش هما بيعملو ايه يأستاذ أشرف
وانا برده معاكم فى كل الى بتقولوه بس عايزه اقولكم حاجه
مفيش حد ضامن عمرهم وبعد الشر على جميع الابهات والامهات
لكن كل واحد بيبقى عايز يرتاح لما يشوف بنته مع راجل كويس
وكمان هيقولك استرهم هما ملهمش حد من بعدى
وفعلا بعد الام والاب مفيش حد هيخاف عليك ولا يهتم بأمرك
مش بتفرق بقى هى عندها كام سنه وطبعا مش كل الناس تفكيرها كده بس الاغلب
someone
عضو مميز
عضو مميز
someone

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأحد سبتمبر 12, 2010 2:56 am

طيب لو افترضنا ان الجواز ف سن صغير زي ما بتقولوا مش صح

ممكن تقدرو تحددوا السن اللي ما ينفعش البنت تتجوز قبله ؟؟؟؟؟؟؟
فتاكات
مشرف
مشرف
فتاكات

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأحد سبتمبر 12, 2010 3:07 am

هو مش اقل مثلا من 16 سنه بس طبعا كل ما
زاد كل مابقى احسن لكن اصغر من كده طبعا مينفعش
وكل واحد وليه رأيه بس دى وجهة نظرى من تجارب ناس اعرفهم
someone
عضو مميز
عضو مميز
someone

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأحد سبتمبر 12, 2010 3:45 am

يعني مثلا لو واحدة عندها 17 سنة يبقى عادي ماشي .

طيب الباقي رأيهم السن يبقى كام ؟؟
اشرف شحات
برشومى متقدم
اشرف شحات

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأحد سبتمبر 12, 2010 10:47 pm

مش قبل 18 ستة والافضل بعد العشرين
محمد يوسف البدوى
مشرف
مشرف
محمد يوسف البدوى

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالإثنين سبتمبر 13, 2010 4:51 pm

بعد العشرين افضل سن
someone
عضو مميز
عضو مميز
someone

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالإثنين سبتمبر 13, 2010 8:25 pm

أهو شفتو حتى انتوا اختلفتوا ف السن اللي بتعتبروا فيه البنت صغيرة ع الجواز
فما بالكم بقى بأم البنت دي أو البنت نفسها مثلا
ازاي ممكن تمنعها من انها تتجوز لو كانت عندها القدرة
على تحمل مسؤلية بيت بحجة ان سنها صغير

يعني بالنسبة لفتكات ممكن البنت تتجوز وهي عندها 16 سنة عادي
وبالنسبة للأستاذ أشرف ده يبقى مش عادي ولازم البنت تكمل 18 سنة ع الأقل
وبالنسبة ليوسف ولا ده ينفع ولا ده ينفع ولازم تكون عدت ال 20

وده بيدل على ان الموضوع مش موضوع سن
هو بيعتمد على طبيعة البنت وعقليتها وقدرتها على تحمل المسؤلية
وأكتر حد يقدر يحدد ده هو البنت نفسها وأهلها وخصوصا أمها
هو ده قصدي .
اشرف شحات
برشومى متقدم
اشرف شحات

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 14, 2010 12:24 am

طيب يا سمون ..فيه بنت قادرة على تحمل المسئولية وعمرها اقل من 12 سنه وفيه ستات عندها فوق 40 سنه ولاتتحمل المسئولية. ................ يبقى معنى كلامك الاولى تتجوز والثانية ما ينفعش تتجوز ...... ارجو التوضيح
skiesofthemiddle
عضو مميز
عضو مميز
skiesofthemiddle

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 14, 2010 8:30 pm

البنت مهما قدرت تتحمل المسئولية
مش هاتقدر تتحمل مسئولية بيت كامل
وزوج وأولاد كل اللى بيتجوزوا فى سن صغير
بحس أنهم بقوا عواجيز بجد والله وإنا شوفت ده
البنت فعلآ لازم يكون عندها 20 سنة ولو زاد مش هايجرى حاجة
لأنها بكدا بتكون كسبت تجارب أكتر وموخها أتفتح أكتر
سواء بأة كان من تجارب جيرانها أو تجارب أصدقائها
أنما واحدة أتجوزت وهى عندها 14 سنة أو15 سنة أو أو
دى مع أول مشكلة مش هاتعرف تعمل أى حاجة لأنها مش
هاتبقى فاهمة أوى
محمد يوسف البدوى
مشرف
مشرف
محمد يوسف البدوى

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 14, 2010 8:37 pm

يا جماعة هتفرق ايه لو البنت فضلت فى بيت ابوها لحد سن العشرين يبقى اضمن ليها اما تتجوز فى سن اصغر من كده
اشرف شحات
برشومى متقدم
اشرف شحات

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 14, 2010 8:49 pm

كلامك ... زين ....زين ...زين ..... يا ابو يوسف مصلحتك في عنوستك Icon_flower
someone
عضو مميز
عضو مميز
someone

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 15, 2010 1:26 am

اقتباس :
طيب يا سمون ..فيه بنت قادرة على تحمل المسئولية وعمرها اقل من 12 سنهوفيه ستات عندها فوق 40 سنه ولاتتحمل المسئولية. ................ يبقىمعنى كلامك الاولى تتجوز والثانية ما ينفعش تتجوز ...... ارجو التوضيح

بالظبط كده يا أستاذ أشرف ده بالإضافة لطبيعتها وعقليتها زي ما قلت مش تحمل المسؤلية فقط .

اقتباس :
البنت مهما قدرت تتحمل المسئولية
مش هاتقدر تتحمل مسئولية بيت كامل

ماحنا نقصد ب المسؤلية دلوقتي مسؤلية البيت
يعني لو مش هتقدر تتحمل مسؤلية بيت يبقى ماتتجوزش
انما في ناس بتقدر تتحمل مسؤلية بيت ولسه سنها صغير يبقى ايه المانع ؟؟
فتاكات
مشرف
مشرف
فتاكات

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 15, 2010 1:34 am

هما اه يسموان ممكن يتحملو ويعملو كل حاجه
بس برده بتبقى عقليتهم لسه صغيره مش بيعرفو يحل مشاكل
ودايما تلاقى اول سنه كلها مشاكل ولازم الاهل يدخلو
انما لو كبيره هتكون فاهمه كويس ومش كل حاجه هتعملها مشكله
someone
عضو مميز
عضو مميز
someone

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 15, 2010 1:44 am

طيب مانا باقول طبيعتها وعقليتها وقدرتها على تحمل المسؤلية
يعني لو حاجة من دول ناقصة يبقى ما تتجوزش
يعني لو عقليتها لسة صغيرة ماينفعش .
skiesofthemiddle
عضو مميز
عضو مميز
skiesofthemiddle

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 15, 2010 4:36 pm

بص ياسموان البنت كل ما بتكبر كل ما
عقلها وتفكيرها بيكبر معاها
وبكدا بتقدر تسيطر على أى مشكلة تواجهه
أما لو لسه صغيرة
هايبقى فى مشاكل ومش هاتقدر تحل أى مشكلة
وهاتعمل حاجة كمان نفسنا إنى هى ما تبقاش موجودة وهى
تدخل الأهل
المفروض أى زوجة تحل مشاكلها بنفسها
بدون تدخل أى حد
لأنها بكدا بتشيل همها لأهلها مع
إنهم بيجوزوها علشان يخلصوا من مشاكلها
اشرف شحات
برشومى متقدم
اشرف شحات

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 15, 2010 9:29 pm

خلاصة الموضوع كلنا متفقين ان جواز البنت لازم يكون فى سن مناسبة يخليها تقدر تتحمل المسئولية وتحل مشاكلها بعقلانبة ... ومش هيتم الكلام ده الا لما البنت تكمل تعليمها وخصوصا الجامعى.. لانه يكسبها خبرات كثيرة
someone
عضو مميز
عضو مميز
someone

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 15, 2010 11:58 pm

اقتباس :
خلاصة الموضوع كلنا متفقين ان جواز البنت لازم يكون فى سن مناسبة

صح كده تمام والسن المناسب ده بيختلف من بنت للتانية .
skiesofthemiddle
عضو مميز
عضو مميز
skiesofthemiddle

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالخميس سبتمبر 16, 2010 12:44 am

هو ده الكلام
محمد يوسف البدوى
مشرف
مشرف
محمد يوسف البدوى

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالخميس سبتمبر 16, 2010 10:23 am

اكيد وبعدين ليه الاستعجال
skiesofthemiddle
عضو مميز
عضو مميز
skiesofthemiddle

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالسبت سبتمبر 18, 2010 2:55 am

أنا عارفة ياخويا
محمد يوسف البدوى
مشرف
مشرف
محمد يوسف البدوى

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالسبت سبتمبر 18, 2010 8:13 am

قولى لنفسكوا يا اختى
skiesofthemiddle
عضو مميز
عضو مميز
skiesofthemiddle

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأحد سبتمبر 19, 2010 4:42 am

أنت هاتقلب عليا ولا إيه
أنا عن نفسى ضد الجواز فى سن صغير
وبعدين هو كل البنات ولا إيه

محمد يوسف البدوى
مشرف
مشرف
محمد يوسف البدوى

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 21, 2010 4:13 pm

انا مقدرش اقلب عليكى ده انت تبعى
skiesofthemiddle
عضو مميز
عضو مميز
skiesofthemiddle

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 22, 2010 2:06 am

أيوه كده خليك جدع
محمد يوسف البدوى
مشرف
مشرف
محمد يوسف البدوى

مصلحتك في عنوستك Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصلحتك في عنوستك   مصلحتك في عنوستك Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 22, 2010 7:35 am

انا على طول جدع

مصلحتك في عنوستك
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية